Kasutatavus ja juurdepääsetavus


https://blog.twn.ee/et/Kuidas-disainida-ligipaasetavat-lehte

Kasutatavus ja juurdepääsetavus on mul töös igapäevane sõna. Töötan ettevõttes, mis on Eesti IT-maastikul üks suuremaid UX ja WCAG eestvedajaid. Meil on tööl päris palju eksperte, kelle põhitöö on tegelemine just veebi kasutatavusega ja juurdepääsetavusega.

Kuigi veebi Kasutatavus ja juurdepääsetavus oli algselt mõeldud inimestele, kellel oli raske veebi tavaviisil tarbida, siis sellest saavad kasu kõik. Näiteks veebirakendused on muutunud arusaadavamaks ja paremini tarbitavaks kõigile. Samuti on paranenud juurdepääsetavus erinevate seadmetega.

Ma toon mõned näited heast kasutavusest.

Hea näite kasutavusest on responsiveness. Mida see tähendab? See tähendab seda, et rakendus arvestab kasutaja seadmete omadustega ning püüab olla nii paindlik kui võimalik. Ehk kohalduv. Miks see on hea? Kes meist ei oleks käinud lehed kas mobiiliga või väga laia ekraaniga? Paraku neid lehti on palju, kus ei ole mõeldud suurtele või väikestele ekraanidele. Halvemal juhul kas leht on katki või sisu on väga raskesti tarbitav. Igaljuhul kaotavad sellest vaegkasutajad kui ka tavalised kasutajad

Kui leht on responsive, siis ta on igal ekraanil normaalselt tarbitav ning on arvesse võetud võimalusi ja piiranguid vastavalt seadmetele. See võimaldab kasutajal kiiremini teha toiminguid, säästes aega.

Hea näite on ka organisatsiooniliselt ühtne UX ja UI stiilireeglid ehk stiiliraamat. Toon näiteks riigi tasa-pisi juurutatav ühtne visuaalne identiteet. Viimasel ajal olen rohkem kasutanud rahvastiku registrid, sotsiaalameti ning maanteeameti iseteenindusi. Neis kõigis on rakendatud ühtset stiiliraamatut, mille väljatöötamisel on ka meie ettevõtte panustanud.

On mugav leida sisu, kui sa juba võid lihtsasti eeldata, kus see võiks olla. Samuti tuttav stiil rahustab ka sisutarbimist.

Halvad näited. Näiteks kui leht ei vasta üldse WCAG nõuetele või soovitustele, siis see on kõigile ebameeldiv tarbida. Näiteks liiga kontrastsed toonid või üleminekud, rohked animatsioonid, erinevad iteratsioonid, mis käivituvad hoveri peale jne. Eriti mind häirivad custom vormikomponendid, mida on väga raske kasutada, Näiteks mobiili veebisirvijad ei saa neist tihti aru, kuidas neid kasutama peaks.

Tänapäeval kasutavad veebi kõik ning eriti heameel on, vaegkasutajate peale on hakkatud rohkem mõtlema. See sunnib tegema paremaid veebilahendusi, millest võitavad juba kõik kasutajad.

Referentsid:

Comments

Popular posts from this blog

Kes on häkkerid? Kuidas saada häkkeriks?

Teenuste kättesaadavus

Noppeid IT ajaloost