Teenuste kättesaadavus

Pole kahtlustki, et viimase 20. aasta jooksul on meie riigis toimunud tohutu IT-hüppe. Järgmine aasta saab näiteks X-tee loomisest 20. aastat. Vahepeal on riigi IT-portfelli lisandunud ID-kaart ning SmartID, esimesed riiklikud juturobotid  teevad edusamme ning seda võiks veel jätkada.

Selgitan lähemalt dokumendist EESTI INFOÜHISKONNA ARENGUKAVA 2020, alajaotuse INFOÜHISKONNA VISIOON 2020 sektsioonist ühte visooni, mis on täppi läinud, ning samuti teist visiooni, mis ei ole veel hästi õnnestunud.

Kõigepealt on õnnestunud järgmine lubadus: Tervishoid ja sotsiaalteenused (eriti hoolekanne) on viidud IKT abil uuele kvaliteeditasemele. Need on personaalsed ja ennetavad, tuginevad tõhusalt toimivale tagatoale ja kaugteenuste osutamisele. See teema on mulle hästi tuttav, sest ma olen oma ettevõtte kaudu panustanud SKAIS 2.0 arendusse olulisel määral.

Ma saaksin siin tuua näite enda elust. Natuke rohkem kui 7. aastat tagasi sündis meie perre esimene laps. Seetõttu oli vajalik lapse sünd registreerida, esitada avaldused toetuste saamiseks ning määrata vanemahüvitise saaja. Nende toimingute tegemiseks ma pidin ühel päeval käima avaldusi täitmas neljas erinevas asutuses, mis kõik olid mööda Tallinnat laiali. Rohkem 2 kuud tagasi teise lapse sünniga seoses tegin ma kõik samad toimingud, kuid ühe suure erinevusega. Sel korral ma tegin kõik toimingud iseteeninduste kaudu läbi interneti. Isegi saime pakkumise vanemahüvitiste valimiseks.

Arenemisruumi on Eesti IT-teenustel järgmise punktiga: Kõik enim kasutatavad teenused, nii avaliku kui ka erasektori pakutavad, on lihtsad ja mugavad. Need on kergesti leitavad ja tellitavad, hästi ja tõhusalt osutatud. Sellised teenused on Eestis kättesaadavad kõikjal ja kõigile.

Ettevõtte, kus töötan, annab suure panuse parandamaks Eestis WCAG ja kasutavuse valdkonda. Seetõttu igapäevaselt näme, et rohkelt tööd on veel teha. Paljud riigi IT-teenused ei vasta WCAG nõuetele ega ole ka üldiselt kasutavat. Siiski lähiaastatel on näha olukorra olulist paranemist.


Refenetsid:
https://www.mkm.ee/sites/default/files/elfinder/article_files/eesti_infouhiskonna_arengukava.pdf


Comments

Popular posts from this blog

Kes on häkkerid? Kuidas saada häkkeriks?

Noppeid IT ajaloost